4 tips om je meer zelfverzekerd te voelen

Home » Blog » Persoonlijke groei » 4 tips om je meer zelfverzekerd te voelen

Als er één eigenschap is waartoe mensen zich aangetrokken voelen, of dat nu op een persoonlijke of professionele manier is, dan is het iemand die zelfverzekerd is. 

Dit kan van alles tot gevolg hebben, van het hebben van meer relaties tot het sluiten van de beste zakelijke deals voor een bedrijf. 

Mensen die zelfverzekerdheid uitstralen komen betrouwbaarder en positiever over.

Maar er zijn veel mensen die worstelen met zelfverzekerd zijn. Dit kan de manier zijn waarop ze zijn opgevoed en door hun persoonlijkheid of het kan te maken hebben met omstandigheden en situaties die ze in hun leven hebben meegemaakt.

Om meer zelfverzekerd te worden kun je een aantal dingen doen.

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Een gebrek aan zelfvertrouwen kan op veel manieren ontstaan. Misschien zeiden je ouders vroeger dat je droomcarrière buiten je bereik lag en dat je dat ‘nooit zou kunnen’. Of je vertelt jezelf: ‘Ik zou nooit mijn eigen bedrijf kunnen beginnen, ik ben niet ondernemend’.

Misschien (lees: waarschijnlijk) vergelijk je jezelf met iemand anders – een vriend of een collega.

Of misschien heb je het gevoel dat er iets ontbreekt in je leven – een relatie, je droombaan, kinderen. Het goede nieuws is dat je je zelfverzekerdheid kunt vergroten.

Lees hieronder 4 tips

zelfverzekerd

4 tips om meer zelfverzekerd te zijn

Er zijn tal van zaken waaraan je kunt werken, om meer zelfverzekerd te worden. Van gezondheid tot kleding, van positiviteit tot lichaamstaal: hieronder lees je 4 tips.

 

1. Zorg goed voor jezelf

Als je er goed uitziet, voel je je goed. Dit is misschien een eenvoudige zin, maar het is er een die heel waar is. Als je er op je best uitziet, of je nu een gewicht hebt dat je leuk vindt en een spiermassa hebt waar je van houdt, dan zul je meer zelfvertrouwen hebben.
 
Dus als u niet tevreden bent met uw lichaam en hoe u zich voelt, is het tijd om voor uw gezondheid te gaan zorgen. Met andere woorden, ga meer sporten en gezonder eten. Uit onderzoek blijkt ook dat gezonder eten zorgt voor een positievere mindset. Positieve effecten trekken andere positieve effecten aan. 
 
Nogmaals, als je weet dat je er op je best uitziet en goed voor jezelf zorgt, zul je je beter voelen over jezelf en meer zelfvertrouwen hebben in het dagelijks leven. 
 

2. Draag je beste kleding

Wat je draagt kan een enorme impact hebben op hoe je je voelt en of je zelfverzekerd bent of niet. Dus kleed het onderdeel aan en zorg ervoor dat je outfit je een goed gevoel geeft.

Misschien voel je je bijvoorbeeld op je best als je een pak draagt naar je werk of een smart-casual outfit als je afspreekt met vrienden.

Een beetje extra moeite doen kan het verschil maken. Je kunt je zelfverzekerd voelen en iedere uitdaging kunnen overwinnen. 

 

3. Verander je lichaamstaal

De manier waarop u loopt en draagt, kan iemand anders veel over u vertellen. Het wordt tijd dat je je lichaamstaal erkent en probeert deze aan te passen. Dit kan je helpen om je zelfverzekerder te voelen.

Iets wat al ontzettend veel kan schelen, is je zithouding. Door een geïnteresseerde, open en actieve houding zul je jezelf verzekerder voelen. Het heeft niet alleen effect op jou, maar ook op de mensen om je heen. Ze zullen een andere indruk van je krijgen, als jouw lichaam zelfverzekerd overkomt.

Andere simpele dingen zoals lopen met een rechte rug en oogcontact maken met mensen kunnen je een krachtiger gevoel geven. Het geeft ook de illusie van vertrouwen als je met iemand anders praat.

 

4. Oefen een positieve mindset

Soms moet je jezelf een peptalk geven voordat je iets doet. Maar we weten allemaal dat onze geest gedurende de dag negatieve dingen tegen ons kan zeggen, wat van invloed kan zijn op hoe zelfverzekerd u zich voelt om een situatie in te gaan. Positief denken kan je zelfverzekerdheid een enorme boost geven!

Het wordt tijd dat we de manier waarop we denken en positieve affirmatie oefenen, veranderen.

Met andere woorden, elke dag moet je jezelf aanmoedigen dat je iets kunt doen. Zeg elke dag iets positiefs tegen jezelf in de spiegel. Dit kan helpen om je mindset te veranderen en je humeur te verbeteren. Uiteindelijk ga je voelen wat je zegt.

In deze blog:

Lees meer blogs