Shoe dog
4,5 / 5
4.5/5

Shoe dog

JUST DO IT.

Met zijn verhaal in Shoe dog laat Phill Knight je inzien dat alles mogelijk is, ongeacht waar je vandaan komt. Op een inspirerende en boeiende manier vertelt hij je het verhaal achter een van ‘s werelds grootste bedrijven: NIKE. Verre zakenreizen, rechtszaken, nachtenlang werken voor weinig geld en bijna een faillissement. Het schuilt allemaal achter de oprichting van het grootste sportmerk ter wereld. Het verhaal achter de oprichting is erg inspirerend en kan je ontzettend veel leren.

Door de regels door zijn er ontzettend veel leerzame lessen te lezen in het boek. Over doorzettingsvermogen en wilskracht, het opzetten van een onderneming, het samenstellen van een dreamteam en het leven van een succesvolle zakenman. Kortom, veel inspiratie te vinden in het boek. Het verhaal in Shoe dog laat je in ieder geval inzien dat:

Over Shoe Dog

Lees hier alles over Shoe Dog >

Inhoudsopgave Shoe Dog

Inhoudsopgave Shoe Dog
Over Shoe Dog

Over de auteur: Phil Knight

Achtergrond
Phil Knight, geboren in 1938 is medeoprichter van het wereldberoemde sportmerk NIKE. Knight liep baan aan de Universiteit van Oregon en creëerde Nike-schoenen met zijn voormalige baancoach, Bill Bowerman. Ze zijn begonnen met het verkopen van sportschoenen vanuit hun achterbak. Vandaag de dag bedraagt ​​de omzet van Nike bijna $45 miljard!
Over NIKE
NIKE is een Amerikaanse multinational die allerlei sport- en lifestyle artikelen verkoopt: van kleding tot schoenen, van accessoires tot uitrusting en diensten.

De missie van NIKE is om productinnovatie voor atleten overal ter wereld te stimuleren. Talloze ideeën worden getest om de prestaties te verbeteren, het risico op blessures te verminderen, de perceptie en het gevoel te verbeteren en innovatieve producten aan atleten te leveren.
Previous
Next

Shoe Dog Quotes

Shoe dog

Shoe Dog: key learnings

een aantal inzichten uit dit boek
Verscholen in het verhaal van de oprichting van Nike, zijn allerlei mooie lessen te lezen. Het verhaal is op zichzelf al erg inspirerend, maar het is voor jezelf fijn om er iets waardevols uit te halen. Hieronder worden een aantal mooie inzichten uit Shoe dog toegelicht. 
 

Neem risico’s, vooral als je jong bent

Phil Knight heeft altijd van sport gehouden. Hij had bijbaantjes bij sportverenigingen en rende iedere dag 12 kilometer naar zijn werk. Tijdens zijn tijd op de universiteit beschreef een van zijn professoren het karakter van een ondernemer en Phil herkende zichzelf meteen. Omdat de klas een businessplan moest schrijven om te slagen, schreef hij een paper met de titel: ‘Kunnen Japanse sportschoenen de markt veroveren in Duitsland, net als Japanse camera’s deden?’. 
 
Hoewel niemand zo onder de indruk was van het papier, raakte Phil geobsedeerd door het idee. Hij wilde Japanse, hoogwaardige, goedkope hardloopschoenen verkopen in de VS. Op een reis in Japan ontdekte hij een schoenenfabrikant, Tiger. In de veronderstelling dat hij jong was en niet te verliezen had, belde hij de CEO van Tiger op, om een deal te sluiten rondom distributierechten voor de VS. Vanaf dat moment is alles gaan rollen. 

Als je risico kunt nemen, omdat je jong bent of een buffer hebt, en je weet niet wat je anders moet doen. Doe het gewoon. Geef je gekste idee een kans - het zou zomaar kunnen werken.

Risico nemen

 

 

Verzamel de juiste mensen om je heen

Hoewel Phil redelijk snel en gemakkelijk tot een deal met Tiger kwam, duurde het langer dan een jaar om de eerste batch van 300 schoenen te ontvangen. Toen hij eindelijk de schoenen kreeg, was Bill Bowerman een van de eerste mensen naar wie hij twee paar stuurde. Bill was zijn voormalige hardloopcoach aan de Universiteit van Oregon. Bill was overmaten enthousiast en bood hem aan het ontwerp van de schoen te verzorgen. Het vertrouwen vanuit Bill is cruciaal geweest in het doorzettingsvermogen en het geloof van Phil.

Het eerste jaar verkocht Phil de schoenen uit de kofferbak van zijn auto, een groene Plymouth Valiant. Hij ging naar bijeenkomsten in het hele land en verdiende in 1963 een totaal van $8000. Bill hielp echter niet alleen met aanmoediging. Al snel werd duidelijk dat de vaardigheden van Bill ook cruciaal zouden zijn voor het succes van het bedrijf.

 

Laat mensen vrij in wat ze doen

Als je samen werkt met mensen kun je twee dingen doen: vertel ze hoe ze alles moeten doen, of vertel ze niets behalve het gewenste eindresultaat. Phil Knight koos voor het laatste. 
 

'Vertel mensen niet hoe ze dingen moeten doen. Vertel ze wat ze moeten doen en laat ze je verrassen met hun resultaten.”

 

Phil wilde mensen altijd zichzelf laten zijn. En Bill? Hij was een echte schoenenfanaat. Hij was geobsedeerd door schoenen en hoe ze beter konden worden. Toen Phil voor Bill rende, gebruikte Bill hem altijd als proefkonijn. Samen testten ze nieuwe schoenmaterialen, tweaks en verbeteringen. Bill zou een schoen uit elkaar scheuren en weer in elkaar zetten. Op deze manier probeerde hij het lichter te maken en meer een aanwinst voor de loper. 

Deze hands-off managementstijl heeft veel bijdragen aan het succes van Nike. Het aannemen van geweldige mensen en hen hun ding laten doen is een van de belangrijkste onderdelen die Nike hebben gemaakt tot wat het op de dag van vandaag is.

 

succes van Nike

Shoe Dog: Review

onze mening over dit boek
Knight vertelt in Shoe dog een verrassend meeslepend verhaal. De hoofdstukken van het boek zijn geordend per jaar en een groot deel van het boek wordt besteed aan de eerste 10 jaar van het bedrijf (gelanceerd in 1962). Net als bij een detectiveserie waarvan we weten dat de detective er ongedeerd uit zal komen, weerhoudt het feit dat we de uiteindelijke uitkomst van dit verhaal kennen, niet van de sensationele reis waarop Knight zijn lezers vakkundig meeneemt.
 
Knight brengt de angsten, frustraties, risico’s, overwinningen en tegenslagen op een erg pakkende manier. Dit maakt het voor de lezer ten eerste erg leuk om te lezen, maar het maakt het ook een stuk tastbaarder. 
 
Knight beschrijft bijvoorbeeld dat hij elke dag een belletje kreeg uit het magazijn, waarin hem verteld werd hoeveel schoenen er die dag verkocht waren. Phil was namelijk afhankelijk van het geld wat er dagelijks binnen kwam om het bedrijf in leven te houden. Hij vertelt hoe dit invloed had op zijn dagelijkse humeur. Als er niks verkocht werd, zou het bedrijf failliet gaan. 
 
Hij neemt je mee in zijn achtbaan van emoties, in een van de meest spannende momenten in de geschiedenis van Nike. 
 
Eigenlijk zou ik door kunnen blijven gaan over Shoe dog. Het is een goede biografie met een erg inspirerend verhaal. Al met al is het boek een van de must-reads binnen de zelfontwikkeling boeken. Laat jij je inspireren door het verhaal achter het grootste sportmerk ter wereld? 

Prijzen en bestellen

Shoe dog

Taal: Nederlands

Bindwijze: Paperback

Druk: 5

Verschijningsdatum: juni 2017

Pagina’s: 416